Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Design of a rescue button for emergency calls in cars
Jarabý, Šimon ; Jeřábek, Jan (oponent) ; Dvořák, Jan (vedoucí práce)
This bachelor’s thesis focuses on the design and implementation of a prototype device, which aims to retrofit vehicles manufactured before 2018 with an emergency call sys- tem. The device will operate on similar principles as the eCall service introduced by the European Union. The first part of the work contains a basic acquaintance with the used technologies and procedures in the proposed devices. Since this is a device intended for cars, we perform this retrofit by connecting the device to the OBD-II (On Board Diagnostics) diagnostic connector. For this reason, in the theoretical part we get acquainted with the diagnostic connector OBD-II as well as with the CAN bus, com- munication protocols or the method of accident evaluation. The practical part with the subsequent design of equipment and selection of individual components. We will need to send location and communication from the devices via the 3G network, which is why we choose the Global Positioning System (GPS) and Global System for Mobile Commu- nications (GSM) modules. We will also evaluate the accident using an accelerometer so that we can determine the severity of the accident. The last part of the work describes the practical construction and implemented equipment.
New Technologies in Transportation
Šimon, Daniel ; Rujbrová, Šárka (oponent) ; Smutný, Milan (vedoucí práce)
Electric vehicle is a better replacement of internal combustion vehicle, while maintaining its purpose. An electric vehicle offers enhancements in power, it can produce maximum power in seconds, without the need for transmission, minimizing losses in power. A simple design of its engine with single movable part reduces maintenance costs and overall wear and tear. Internal combustion vehicle's 38% thermal efficiency, when compared to 90% energy conversion efficiency. showing dominance of electric vehicle in terms of power and engine capabilities. It is known that internal combustion vehicles are polluting environment with their combustion process, producing 67 tons of CO2 emissions per life cycle of the vehicle, in comparison to electric vehicle that does not directly produce any CO2 emissions, its manufacturing and upstream emissions are 50% lower. Depending on cleaner sources of the energy, emissions can be lowered by more than 300% per life cycle of vehicle by replacing polluting heat power plants with cleaner energy generation solutions. In terms of safety in transportation since 2001 European union recorded more than 50% reduction in causalities on the roads with enforcement of advanced driver assistance systems. It tends to further reduce these causalities by testing and implementing new systems (eCall, collision avoidance systems,…). With advanced driver assistance systems society is only few years from first autonomous vehicles that can improve way of transportation we know now. Limited by their own security, technological faults and law liability.
Chytré řešení pro nouzové volání v automobilech
Haniška, Jan ; Štůsek, Martin (oponent) ; Pokorný, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh a realizaci prvotního prototypu zařízení, které bude schopno dovybavovat starší vozy systémem tísňového volání podobným zařízením použitým ve službě eCall. Toto dovybavení je provedeno zapojením zařízení do diagnostického konektoru OBD-II (On Board Didagnostics). První část práce popisuje základní technologie a postupy použité při návrhu zařízení, jako jsou sběrnice CAN bus, diagnostický konektor OBD-II, komunikační protokoly používané v automobilovém průmyslu, způsob vyhodnocení nehody a další. Také jsou zde popsány obecné požadavky pro toto zařízení vzhledem ke směrnicím Evropské unie. Praktická část práce se zabývá nejdříve realizací emulátoru řídící jednotky vozidla potřebného pro vývoj. Dále je zde popsán návrh zařízení, kde jsou vybírány jeho jednotlivé komponenty, jako modul pro komunikaci přes GSM, modul Global Positioning System (GPS), akcelerometr a vývojová deska pro řízení celého zařízení. Poslední část práce je věnována realizaci prototypu zařízení. Jako hlavní stavební blok celého zařízení byla zvolena vývojová deska NUCLEO-F103RB od firmy STMicroelectronics. Ve vývoji softwaru pro desku došlo k použití knihoven HAL od této firmy. Došlo k vytvoření dvou nových knihoven. První s názvem CAN_data_load sloužící ke komunikaci s emulátorem řídící jednotky pomocí rozhraní CAN bus a následnému zpracování získaných dat a druhá GPS_load_control k získávání dat z GPS modulu a jejich zpracování. Nakonec je popsáno zprovoznění a obsluha vytvořeného experimentálního pracoviště s realizovaným prototypem zařízení. K těmto procedurám byl dodatečně vytvořen i návod.
Design of a rescue button for emergency calls in cars
Jarabý, Šimon ; Jeřábek, Jan (oponent) ; Dvořák, Jan (vedoucí práce)
This bachelor’s thesis focuses on the design and implementation of a prototype device, which aims to retrofit vehicles manufactured before 2018 with an emergency call sys- tem. The device will operate on similar principles as the eCall service introduced by the European Union. The first part of the work contains a basic acquaintance with the used technologies and procedures in the proposed devices. Since this is a device intended for cars, we perform this retrofit by connecting the device to the OBD-II (On Board Diagnostics) diagnostic connector. For this reason, in the theoretical part we get acquainted with the diagnostic connector OBD-II as well as with the CAN bus, com- munication protocols or the method of accident evaluation. The practical part with the subsequent design of equipment and selection of individual components. We will need to send location and communication from the devices via the 3G network, which is why we choose the Global Positioning System (GPS) and Global System for Mobile Commu- nications (GSM) modules. We will also evaluate the accident using an accelerometer so that we can determine the severity of the accident. The last part of the work describes the practical construction and implemented equipment.
Design of a rescue button for emergency calls in cars
Jarabý, Šimon ; Jeřábek, Jan (oponent) ; Dvořák, Jan (vedoucí práce)
This bachelor’s thesis focuses on the design and implementation of a prototype device, which aims to retrofit vehicles manufactured before 2018 with an emergency call sys- tem. The device will operate on similar principles as the eCall service introduced by the European Union. The first part of the work contains a basic acquaintance with the used technologies and procedures in the proposed devices. Since this is a device intended for cars, we perform this retrofit by connecting the device to the OBD-II (On Board Diagnostics) diagnostic connector. For this reason, in the theoretical part we get acquainted with the diagnostic connector OBD-II as well as with the CAN bus, com- munication protocols or the method of accident evaluation. The practical part with the subsequent design of equipment and selection of individual components. We will need to send location and communication from the devices via the 3G network, which is why we choose the Global Positioning System (GPS) and Global System for Mobile Commu- nications (GSM) modules. We will also evaluate the accident using an accelerometer so that we can determine the severity of the accident. The last part of the work describes the practical construction and implemented equipment.
Chytré řešení pro nouzové volání v automobilech
Haniška, Jan ; Štůsek, Martin (oponent) ; Pokorný, Jiří (vedoucí práce)
Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh a realizaci prvotního prototypu zařízení, které bude schopno dovybavovat starší vozy systémem tísňového volání podobným zařízením použitým ve službě eCall. Toto dovybavení je provedeno zapojením zařízení do diagnostického konektoru OBD-II (On Board Didagnostics). První část práce popisuje základní technologie a postupy použité při návrhu zařízení, jako jsou sběrnice CAN bus, diagnostický konektor OBD-II, komunikační protokoly používané v automobilovém průmyslu, způsob vyhodnocení nehody a další. Také jsou zde popsány obecné požadavky pro toto zařízení vzhledem ke směrnicím Evropské unie. Praktická část práce se zabývá nejdříve realizací emulátoru řídící jednotky vozidla potřebného pro vývoj. Dále je zde popsán návrh zařízení, kde jsou vybírány jeho jednotlivé komponenty, jako modul pro komunikaci přes GSM, modul Global Positioning System (GPS), akcelerometr a vývojová deska pro řízení celého zařízení. Poslední část práce je věnována realizaci prototypu zařízení. Jako hlavní stavební blok celého zařízení byla zvolena vývojová deska NUCLEO-F103RB od firmy STMicroelectronics. Ve vývoji softwaru pro desku došlo k použití knihoven HAL od této firmy. Došlo k vytvoření dvou nových knihoven. První s názvem CAN_data_load sloužící ke komunikaci s emulátorem řídící jednotky pomocí rozhraní CAN bus a následnému zpracování získaných dat a druhá GPS_load_control k získávání dat z GPS modulu a jejich zpracování. Nakonec je popsáno zprovoznění a obsluha vytvořeného experimentálního pracoviště s realizovaným prototypem zařízení. K těmto procedurám byl dodatečně vytvořen i návod.
New Technologies in Transportation
Šimon, Daniel ; Rujbrová, Šárka (oponent) ; Smutný, Milan (vedoucí práce)
Electric vehicle is a better replacement of internal combustion vehicle, while maintaining its purpose. An electric vehicle offers enhancements in power, it can produce maximum power in seconds, without the need for transmission, minimizing losses in power. A simple design of its engine with single movable part reduces maintenance costs and overall wear and tear. Internal combustion vehicle's 38% thermal efficiency, when compared to 90% energy conversion efficiency. showing dominance of electric vehicle in terms of power and engine capabilities. It is known that internal combustion vehicles are polluting environment with their combustion process, producing 67 tons of CO2 emissions per life cycle of the vehicle, in comparison to electric vehicle that does not directly produce any CO2 emissions, its manufacturing and upstream emissions are 50% lower. Depending on cleaner sources of the energy, emissions can be lowered by more than 300% per life cycle of vehicle by replacing polluting heat power plants with cleaner energy generation solutions. In terms of safety in transportation since 2001 European union recorded more than 50% reduction in causalities on the roads with enforcement of advanced driver assistance systems. It tends to further reduce these causalities by testing and implementing new systems (eCall, collision avoidance systems,…). With advanced driver assistance systems society is only few years from first autonomous vehicles that can improve way of transportation we know now. Limited by their own security, technological faults and law liability.
Pasivní bezpečnost vozidel a vliv informačních technologií
Mík, Josef ; Kovanda, Jan (vedoucí práce) ; Šatochin, Vladimír (oponent)
Disertační práce se zabývá problematikou informačních technologií se zaměřením na vyvíjený celoevropský systém tísňového volání k dopravní nehodě, systém eCall. Je zde řešena problematika zvyšování bezpečnosti vozidel na základě lepšího popsání situace při dopravní nehodě s použitím vozidlové jednotky eCall. Práce je zaměřena na problematiku čelního nárazu vozidel kategorie M1. V první části práce je popsán současný stav vyvíjeného systému eCall, jeho architektura a přehled s ním související legislativy. Dále je popsána legislativa týkající se zkoušek pasivní bezpečnosti a způsoby jejich vyhodnocení. V další části je uveden přehled nárazových zkoušek čelním nárazem vozidla do různých kolizních partnerů. Výsledky těchto zkoušek jsou využity pro následné analýzy, při řešení problematiky odhadu následků dopravní nehody systémem eCall. V práci je dále řešena vhodnost využití dat, které jsou měřeny jednotkou eCall během nárazu vozidla, k odhadu následků dopravní nehody. Ta je posuzována na základě korelační analýzy měřených signálů zrychlení a rozboru parametrů testované jednotky eCall.
Projekt eCALL z pohledu informatiky a soudního inženýRství
Rak, Roman ; Zrubák, Róbert
Již v blízké budoucnosti váš nový vůz bude vybaven elektronickým bezpečnostním systémem, který v případě nehody sám zavolá záchranné složky. I když budete v bezvědomí, systém udá polohu vozidla ať jste kdekoliv a záchrana bude na místě během několika minut. Systém, který byl nazván eCALL se připravuje napříč členskými státy Evropské Unie. Brzy bude rozprostřen kromě zemí EU i na Islandu, Norsku a Švýcarsku. Jakmile zařízení eCALLu ve vašem vozidle rozpozná vážné poškození během nehody, samo automaticky vytočí linku tísňového volání nejbližšího operačního střediska a odešle geografické souřadnice místa nehody a další údaje o vozidle. Se stejným výsledkem lze zavolat záchranu manuálně stisknutím tlačítka. To lze použít i v případě, že budete svědkem nehody ve svém voze. Ať už vozidlo zavolá o pomoc automaticky nebo manuálně, v každém případě bude s vozidlem navázána hlasová komunikace s operačním střediskem tísňového volání, a zároveň bude vytvořen telekomunikační bezdrátový most pro přenos nezbytných dat. Tato hlasová a datová komunikace umožní záchranářům získat další informace o nehodě.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.